Penyertaan "Peraduan Ulas Buku ITBM di Facebook/Blog" anjuran ITBM oleh
Mohd Haniff Mohd Yusoff sempena Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2014.
Laut Tujuh Gelombang Buih merupakan sebuah himpunan puisi yang dikarang indah penuh falsafah
oleh Rahimidin Zahari. Kumpulan puisi ini sebenarnya telah diangkat sebagai
pemenang tempat kedua bagi kategori puisi sempena Sayembara Penulisan
ITBM-PENA-BERITA HARIAN. Sesudah naskhah ini dipilih untuk berada dalam
kelompok yang terbaik, nescaya naskhah ini mempunyai kelebihannya yang tersendiri
memandangkan menghakimi karya-karya kreatif seperti ini merupakan sesuatu yang
sangat subjektif.
Konsep dan reka bentuk kulit naskhah Laut Tujuh Gelombang Buih cukup
menarik dan sedikit sebanyak menterjemahkan isi kandungan yang terdapat di
dalam naskhah ini. Rahimidin Zahari sendiri menjadi watak pada kulit naskhah
ini sambil memegang patung wayang kulit dan dilatari saujana samudera.
Kreativiti pencetus idea dan pereka kulit perlu juga diberikan kredit.
Patung wayang kulit yang terdapat pada kulit naskhah ini sudah
terang lagi bersuluh mentafsir tentang sosiobudaya. Sosiobudaya merupakan
elemen yang penting dalam mencerminkan keindahan sesuatu budaya yang
ditunjangi. Kajian oleh Intan Safinaz Zainudin (2001) yang berjudul Unsur
Sosio-budaya dalam Terjemahan Novel Inggeris-Melayu cuba mengenal pasti
unsur sosio-budaya yang wujud dan dikategorikan pula mengikut jenis dan ciri
yang berbeza. Berdasarkan dapatan kajian yang dijalankan, terdapat lapan unsur
sosio-budaya yang telah dikenalpasti iaitu, ekologi, bahan-bahan artifak,
budaya sosial, organisasi dan budaya, perlakuan dan gerak laku, lawak jenaka,
mainan kata dan frasa idiomatik. Menurut Khairuddin Mohamad, Ghazali
Ismail dan Mastura Mohamed Berawi (2014: 279), salah satu masalah serius yang
perlu diharungi oleh penterjemah ialah menterjemah kata atau ungkapan yang
mengandungi unsur sosial budaya yang sememangnya khas pada budaya bahasa
sumber. Jelasnya setiap kelompok masyarakat atau bangsa mempunyai identiti yang
tersendiri dan ini dapat dibuktikan melalui sosiobudaya yang berbeza-beza.
Secara keseluruhannya, penulis banyak menyentuh tentang watak-watak yang
terlibat dalam wayang kulit dan juga persekitarannya. Rahimidin Zahari yang
sememangnya begitu sinonim dengan wayang kulit menjadikan naskhah puisinya ini
begitu dekat dengan dirinya. Suatu ketika dahulu, wayang kulit begitu masyhur
dalam kalangan masyarakat kerana menjadi salah satu medium hiburan. Rahimidin
Zahari jelas sekali banyak mengabadikan watak ‘Rawana’ dalam kumpulan puisinya
ini. ‘Rawana’ merupakan watak utama dalam epik Ramayana yang dipersembahkan
dalam persembahan wayang kulit. Perhatikan puisi di bawah.
DARAH RAWANA
Merah sudah lantai panggung itu
oleh percik darah Rawana
yang menetes di atas batang pisang
tadi malam. Apakah ia dari
tusukan panah seri rama
atau tiada lebih kerana sumpahan
kakak mbak saudara tua mas
manis gerga jiwa
si tua bangka itu
sita pula entah di pelosok gua atau
di negeri kayangan yang mana-
membawa kewanitaannya yang hamil
oleh benih pemusuhan
kelir kelihatan baying tatkala
lampu itu dipadam. Dalang tua yang
terlupa mengesat darah Rawana
turun seketika dari panggung dan
bertanya “angkara siapakah itu?”
(halaman 1)
Rahimidin juga mengabadikan nama watak ‘Rawana’ dalam rangkaian puisi ‘Sihir
Rawana’. Walau bagaimanapun, Rahimidin menggunakan kemahiran berpuisinya untuk
mengangkat tema yang lebih besar dan bukan berkisahkan ‘Rawana’ semata-mata.
SIHIR RAWANA (III)
Sihir apakah yang engkau kirimkan lewat desir angin dan
Hempas gelombang menusuk dan merobek sukma batini
Guncuran darah anak-anak palestina bertompok di langit
-malam tanpa bintang dan siang…
(halaman 40)
Sememangnya wayang kulit tidak dapat dipisahkan dengan Rahimidin apabila turut
mengabadikan ‘Wak Long’ dan ‘Pak Dogol’ (watak dalam persembahan wayang kulit)
dalam puisi-puisinya. Beberapa puisi dalam naskhah Laut Tujuh Gelombang Buih
ini menjelmakan keakraban antara mereka seperti puisi-puisi berikut:
KURINDUKAN
Kurindukan wayang bertabuh
di tanah padi tugal
setelah musim menuai
Kurindukan kekehan
Wak Long dan Pak Dogol
membuat kelakar cerita
Kurindukan rebab makyung
jamu kenduri ramai menderu
di anjung setana.
(halaman 7)
WAK LONG
Meski hanya watak wayang yang hodoh
Lagi hitam
yang kononnya dikumpul dari daki Pak Dogol
dikepal-kepal lalu menjadi seorang Wak Long
Wak Long hanya dari kulit belulang yang dikeringkan
Tereka dari imaginasi…
(halaman 22)
Puisi-puisi di dalam naskhah ini dikuatkan lagi dengan gaya bahasa
indah Rahimidin yang tidak melampau-lampau atau keterlaluan. Puisi-puisinya
juga bersifat ekonomis. Tuntasnya, Kumpulan Puisi Laut Tujuh Gelombang Buih adalah
interpretasi idea Rahimidin Zahari yang disalurkan dengan menarik melalui
wayang kulit yang begitu dekat dengannya. Wayang Kulit menjadi lambang
sosiobudaya masyarakat di sebelah pantai timur khususnya dan pastinya merupakan
sesuatu yang berharga yang perlu didekatkan dengan generasi masa kini.
0 comments:
Post a Comment