Thursday, September 11, 2014

Menyusur Sejarah Seni dan Sastera Ibu Kota Lewat Kumpulan Puisi yang Dalam

Penyertaan "Peraduan Ulas Buku ITBM di Facebook/Blog" anjuran ITBM oleh
Nazmi Yaakub sempena Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2014.




Di atas pentas, matanya berkaca. Seolah-olah menanti detik, untuk air matanya pecah. Namun, senyumannya melebar. Barangkali rasa terharu berbaur-baur dengan gembira. Jarang kita dapat saksikan majlis pelancaran buku sesyahdu ini. Sani Sudin yang sekian lama tampil di pentas mengalunkan lagu puisi, diraikan atas kelahiran kumpulan puisi yang melalui keluk dan lekok kepenyairan seniman jalanan.

Saya tidak tahu bila lagi akan menyaksikan acara sesyahdu Majlis Pelancaran Buku Satu Catatan Sani Sudin Di Dalam Dalam pada petang Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2014 di Gerai Institut Terjemahan & Buku Malaysia (ITBM), Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur itu.

Kumpulan puisi, Di Dalam Dalam, karya Sani Sudin, sosok yang padanya terhimpun diri penyanyi lagu puisi, pengubah lagu, penulis lirik dan pelakon serta sudah tentu peribadi asalnya, iaitu penyair dan seniman jalanan, menghimpunkan 81 puisi dalam dua bentuk, iaitu teks dan lebih istimewa, catatan bertulis tangan bersama lakaran lukisan penulis sendiri.

Setiap puisi dalam himpunan penyair kelahiran Kampung Baru, Kuala Lumpur, pada 3 Mac 1957 ini, menggunakan judul Dalam bermula Dalam 1 hingga Dalam 81, seolah-olah menjadi pintu yang membawa pembaca meninggalkan dunia lahiriah dan menyelinap ke dalam dunia batin.

Dalam 14

kita ini
sama saja
tidak bodoh
tidak pandai
tidak punya
apa-apa

dalam pandai
ada bodoh yang
tersembunyi
dalam bodoh
ada pandai yang
tersendiri !

Memahami puisi Dalam 14 ini dengan jiwa yang bersih, kita pasti tidak akan keluh-kesah untuk mengunyah karya Sani Sudin yang adakalanya bernada lugu seperti yang ditekankan rakan akrabnya yang juga Penerima Anugerah Majlis Sastera Asia Tenggara (MASTERA), Rahimidin Zahari pada kata Pengenalannya.

Dalam 29

ku kocok-kocok
nama mu
dalam rindu

Tidak ada kata-kata besar yang diada-adakan atau mengada-ngada pada puisi Sani Sudin – menyalin daripada watak peribadinya – sebaliknya membaca puisinya adakalanya seperti mendengar beliau memulakan kehadirannya di pentas dengan berkongsi kata-kata yang seringkali tidak sempat disempurnakan.

Bagaimanapun, tidak seperti ucapan ringkas sebelum memetik ukulele di pentas yang mungkin tidak sempat kita rakam dalam ingatan, puisi dalam kumpulan ini membenarkan kita merenung sekilas pandangan kepenyairannya kerana ia tercatat pada teks dan diperkukuhkan lewat lakaran di sebelah karya itu.

Renungkan puisinya, Dalam 10, yang secara bersahaja mengingatkan kita tentang realiti perang yang dipercik dan dimarakkan manusia:- 

biarkan mereka berperang
kerana mereka digaji
untuk menyerang!

Juga Dalam 49 yang membaurkan ingatan zaman kanak-kanak kita dengan realiti perang yang sangat penuh tipu-muslihat yang bergaul antara kelucuan dan kepedihan:-

mari kita main perang - perang

aku tembak !
kau mati

kau tembak
aku tak mati !

Bagaimanapun, kita tetap menemukan puisi Sani Sudin yang sangat menggugah, sekaligus membuka sisi baru pada diri kepenyairannya. Pengalaman hidup itu terlalu mahal harganya, meskipun di sebalik kerendahan hati yang ditampilkan dan kesederhanaan puisi yang dihasilkan, ia tetap membuahkan karya yang menerobos ke alam fikir kita sehingga mengetuk hati untuk merenung dengan penuh dalam. Dari dalam inilah, kita menemukan diri Sani Sudin yang bukan semata-mata penyanyi lagu puisi yang kita sedari kehadirannya hanya ketika untuk kita pinta lagu Kopratasanya, iaitu Permata Untuk Isteri atau Masihkah Kau Ingat. Sebaliknya, kita menjadi sedar sosok itu sebenarnya sarat dengan kematangan hidup baik yang dituai daripada pengalaman dirinya atau pun yang dijaring daripada kehidupan manusia yang lalu-lalang di sekitarnya.

Dalam 31

telah kau simpan
masin di garam
pahit di jadam
manis di madu
aku?
kau berbisik
“engkau diaku!”


Dalam 33

Di balik pintumu
Engkau mengintai
Melihat aku
Resah berperang

Di balik pintumu
Rindu kuasah
Perasap
Resahku tikam

Di depan pintumu
Resah tersungkur
Bila cinta jadi sejadah
Rindu menjadi doa

Hakikatnya, karya Sani Sudin tidak boleh dinilai pada struktur dan bahasanya saja, tidak juga lapisan makna yang mengandungi falsafah dan pemikiran, sebaliknya ia juga perlu mengambil kira puisi yang dihasilkannya menjadi sebahagian sejarah kepenyairan tanah air khususnya seniman jalanan di ibu kota.

Apatah lagi Sani Sudin sendiri sangat sinonim dengan Baca Sajak Tiang Lampu seperti yang dikongsi Ladin Nuawi dalam catatannya, Di Jalan Sejarah Ada Sani Sudin, sehingga tidak hairanlah lakaran manusia, tiang lampu dan gitar sangat dominan dalam kumpulan puisi ini. 

Malah, kita tidak dapat mengelak daripada merasakan watak manusia itu ialah Sani Sudin sendiri dengan gaya kepala yang sedikit menunduk – suatu perwatakan lahir yang sering kita saksikan pada sosok Sani Sudin di atas pentas puisi. Bahkan lakaran itu sendiri menjadi puisi dalam bentuk yang lain pula.

Ia menjadikan kumpulan puisi ini bukan hanya rakaman sajak yang melintasi dekad demi dekad seorang penyair, bahkan sebenarnya merentasi perjalanan seni dan sastera di kota raya Kuala Lumpur yang sehingga kini masih belum diberikan pengiktirafan selayaknya. 

Sudah tentu pengiktirafan terbaik kepada sejarah itu ialah pembukuan dan pendokumentasian yang tersusun tetapi pada masa sama tidak menghapuskan semangat yang menghidupkan ranah seni dan sastera itu sendiri.

Kumpulan puisi Di Dalam Dalam ini juga sebenarnya menyusul selepas ITBM menerbitkan Balada Pyanhabib, iaitu kumpulan puisi seorang lagi seniman jalanan, Pyanhabib pada tahun 2012; sebenarnya menjadi landasan yang baik ke arah pendokumentasian sejarah seni dan sastera Kuala Lumpur.

Rakaman sejarah dalam bentuk puitis berdasarkan sosok Sani Sudin dan sebelumnya, Pyanhabib, itulah menjadikan kumpulan puisi seperti ini berbeza dengan karya yang sama genre dengannya yang lain.

Bagaimanapun, rakaman sejarah seni dan sastera kota raya itu bukan lagi tanggungjawab Sani Sudin. Beliau sudah memberikan suaranya yang sarat dengan sejarah, justeru sejarawan dan pengkajilah yang perlu menyambung usaha membukukan sisi penting sebuah kota itu. 

Justeru, Di Dalam Dalam bukanlah mengandungi kata-kata lugu tanpa erti, sebaliknya membentuk satu sejarah yang kita – sasterawan, pengarang, penulis, pengkritik, pengkaji dan pembaca – adalah bahagiannya juga.

Dan kata-kata itu sendiri, seperti kata-kata Sani Sudin, ialah dirinya sendiri:-

Kata kata…
Ayat ayat…
yang menyinggung
yang menyinis
menjadi

urat saraf puisi…

0 comments:

Post a Comment