Tuesday, September 23, 2014

Cakap-cakap Puisi AGI-SA




Kita kenal lama dengan Abdul Ghafar Ibrahim ( AGI ). Menurut Mana Sikana dalam catatan pengantarnya, AGI merupakan penyair kelahiran tahun-tahun 1960-1970 an, di mana tahun yang menampakkan kesinambungan zaman komited dan iltizam penyair Malaysia dalam subjek sosiologisme dan kenegaraan. Pada dekad-dekad inilah, muncul bakat-bakat penulis seperti Kassim Ahmad, Anis Sabirin, Kemala, Zurinah Hassan, Muhammad Haji Salleh, Baha Zain, A. Latif Mohidin, A. Wahab Ali dan Zam Ismail. Muncul teks-teks serius yang menunjukkan pengarangnya memerlukan bakat yang padu, pemikiran yang rasional dan disiplin yang kemas ( hal. x )

AGI dibayangkan oleh Mana Sikana sebagai kemunculan watak lain sebagai penyair. Penyair ini mempelopori konsep TRI-V, iaitu bahasa tidak semestinya ditulis dan diucapkan. Walaupun konsep abstrak ini telah dimulakan oleh Suhaimi Haji Muhammad, namun AGI telah memasukkan ke dalamnya teks unrealisme. AGI tidak terlihat sebagai penyair surealis atau eksistensialisme, sebaliknya memasuki alam abstrak, yang terarah kepada sifat visual dan improvisasi. Puisi yang sinonim dengan subjektiviti dirinya ialah Gak-Gak-Gak;

gak 
gak 
gak 
gak 
gak 
gak
gak

gagak-gagak bukan mahu berlagak
gagak jiwa mereka menggelegak
hidupkan api
api kehidupan segar
nikmati sepi
sepi yang tidak mati-mati

gak 
gak 
gak 
gak 
gak

Sebuah lagi sajak AGI ialah Tak Tun;

Tak Tun
Taktak Tak Tun Taktak Tak Tun Taktak Tun
Taktak tak Tun Taktak Tak Tun Taktak Tak Tun
Tak
Tun Tak Tun
Taktak Tak Tun
Taktak Tak Tun
tak 
tun
taktak tuntun 

TAK?
TAK 
Tun?? Tak
Tun Tak??
Tun Tak 
Taktak
Taktak 
Takkk taktunnn
takk
tunnn takkkk tun
tun
t
a
k
k
k
taktuntaktuntaktuntaktuntaktuntaktuntaktun
taktuntaktuntaktuntaktun
taktuntaktuntaktun TTTKKK
ttUUUuuuNNNnnn
tak tak tak tak tak tun tak-tak-tak-tak tun tak tak-tak tak-tak tu
ttttTTTTaaaAAAKkKkKkkk

tuntak tuntak
TaTTtttUUUuuuUuuuNNnnnn
tuntak tuntak
tuntuntuntuntun

TAK!TAK!TAK!TAK!
TUN!!TAK!!
tak-tak-tak-tak-tak
tun-tuntuntuntun
tak-taktaktaktak
tun-tuntuntun-tun
TAK
TUN
TAK/tun
TUN
TAK 
TAK TUN

Sudah empat dekad AGI menggauli puisi abstrak. Beliau tidak pernah undur ke belakang memperjuangkan cara puisi yang diyakininya itu. Ketrampilannya itu diulangi sekali lagi apabila AGI bersama anak didiknya Syarifah Hanura Ezwa Syed Akhbar Ali yang dikenali sebagai Shahanaz Akhbar ( SA ) Kaliborasi AGI-SA dalam menetaskan idea membukukan Cakap-Cakap Puisi ( Institut Terjemahan dan Buku Malaysia, 2014; 199 halaman ) sekali lagi menunjukkan intuisi AGI tidak pernah berakhir dalam pencariannya sebagai seorang pemikir dan penyair abstrak.

Buku Cakap-Cakap Puisi adalah sebuah buku pendidikan akademik mengenai dunia puisi, terutama yang digauli oleh AGI sendiri. Buku ini dikira menggunakan trend semasa yang tidak membosankan pembacanya. Pendekatan hengky-pingky ini menunjukkan bahawa AGI tahu selera pembaca masa kini. Cara pengajarannya sesuai seperti sedang mengikuti kuliah. 

Kupasn idea dan penyampaian ulasan terhadap kajian puisi dibuat dengan jelas dan tepat. Pemilihan SA sebagai lawan bicara AGI bagi mewakili generasi muda, dikira tepat. SA bukan saja sedang menceburi dunia penulisan puisi tetapi juga seorang akademia yang lahir dari tangan sifunya ini. Satu sajak yang dicipta oleh SA iaitu sajak ' Buat AGI yang Keghafar-Ghafaran " ( halaman 41 ) telah mencipratkan nuansa AGI ke dalam inspirasi SA. Lihat sajak binaan SA tersebut;

Kegagak-gagakan
Berterbang-terbangan
Sinonim dengan
Keagi-agian
Yang memberi pengajian
Dalam ke hadapan
Yang terus menulis penyajakan
Melahirkan penulisan
Yang dapat berterbang-terbangan
Isi dan pengajarannya
Yang berkongsi-kongsian
Kegagak-gagakan
Bebas-sebebasnya
Memberi idea yang penulisan
Inspirasi idea dari
Keghafar-ghafaran
Keguru-guruan dunia penulisanku

AGI menanggapi puisi SA yang ditulis di Melbourne pada 22 Oktober 2012 ini merupakan idea intertektual daripada sajak-sajak AGI yang telah banyak memparasit mindanya seperti diksi gagak, terbang, AGI dan Ghafar. Sajak ini semestinya tulen milik SA namun AGI memperelokkannya.

Kegagak-gagakan
Berterbang-terbangan
Keghafar-ghafaran
Keguru-guruan
Berkongsi-kongsian

Kejayaan buku ini saya rasakan juga ada kaitan di mana Institut Terjemahan dan Buku Malaysia ( ITBM ) sebagai penerbitnya. Cara pembukuan yang berkualiti, memenuhi skima intelektualisme membantu mesej bahawa buku yang dihulurkan secara popular ini juga kelihatan mewah dan intelektual kalau kena gaya dan olahannya. Saya tidak dapat bayangkan sekiranya cara pembukuan ini jatuh ke tangan penerbitan yang kurang profesional dan lebih menekankan imej popular yang remah. Banyak penerbitan yang tidak melihat ciri intelektual dalam membutuhi selera pembacanya.

Dalam mempelbagaikan bentuk penulisan, AGI membagikan kepada beberapa ciri. Ciri penulisan ilmiah seperti dalam Bab 1, Tanggungjawab. Dalam bab ini, cara penulisan AGI sepertimana penulisan ilmiah yang lain dengan menerapkan intro, isi dan penutupnya. Namun corak ini berubah dalam bab berikutnya seperti dalam bab, Batu dan Besi, Intertekstual Ibu ditulis seperti bentuk drama yang mengandungi dialog pertuturan antara AGI dengan SA. AGI terus mempelbagaikan bentuk di celah-celahnya dengan fone dan bentuk tulisan yang pelbagai. Dalam bab, Puisi Ialah Karya Yang Selesai ( halaman 127 ) puisi-puisi abstrak AGi diperturunkan. Jadilah halaman itu satu halaman penuh seni yang luarbiasa. Puisi-puisi IPU, 26122004, Tak Tun, Dundun Cakcak sangat mengujakan pembacanya.

Pembelajaran secara dialog juga satu pembaharuan yang dibawa oleh AGI dalam buku ini. Penerangan terhadap fungsi imaginasi seperti imaginasi visual, imaginasi auditori, imaginasi olfaktori, imaginasi gustatori serta imaginasi tactile diterangkan dengan contoh-contohnya sekali. Dengan ini, saya merasakan bahawa buku Cakap-Cakap Puisi ini adalah gabungan penulisan kreatif dan ilmiah dalam bentuk yang dicipta oleh AGI. Sepertimana AGI telah mendobrak dunia puisi dengan TRI-V nya, kini sekali lagi dunia pembelajaran ilmiah sedang diobrak-abrikkan sekali lagi. Seperti yang dikatakan oleh Mana Sikana, pendekatan yang digunakan tidak membosankan pembaca, meski sarat dengan ilmu puisi yang termuat di dalamnya. Sifatnya ialah akademik tetapi penggunaan bahasa dan penyampaiannya yang bersahaja dan sekali sekala berfalsafah menjadikan buku ini istimewa. Kerana buka ini bukan buku puisi dan bukan buku ilmiah per se, saya belum dapat kategorikan sebagai kelas apa ini sepertimana dunia akademik belum menemukan kategori ' Naratif Ogonshoto ' sebagai novel atau kumpulan cerpen. Manusia genius seperti AGI dan Anwar Ridhwan seringkali menyuguhkan kehebatannya kepada kita yang tidak didaktik dan statik sifatnya.

AGI menyatakan, kembara mencari identiti sendiri memakan masa, ruang dan pengalaman. Memerlukan pengisian peribadi yang kukuh, tahan uji dan keberanian yang utuh dan tidak jemu-jemu mencuba yang baharu. Kerja berpuisi bukannya kerja melepaskan batok di tangga. Bukan kerja untuk mengisi masa lapang. Penyair bukan lagi kepunyaan dirinya sendiri. Puisi penyair apabila dicetak bukan lagi kepunyaan dirinya sahaja., tetapi menjadi hak dan kepunyaan masyarakat, negara dan dunia. Puisi itu menjadi warisan yang diturunkan dari zaman ke zaman ( hal. 170 )

May Swenson, penyair wanita Amerika dalam menanggapi susun letak visual sesebuah puisi hanya dapat dilihat selepas, " the whole language structure and behavior of the poem have been completed. What the poems say or show, their way of doing it with language, it the main thing. " Nyatalah bahawa antara nilai unggul yang ketara dalam puisi termasuklah corak visualnya yang dibina dengan kata-kata turut berkomunikasi penuh makna kepada audiensnya melalui mata dan minda. Ini dapat dibuktikan melalaui sajaknya " Women " yang jelas memperlihatkan figura wanita. Jelaslah di sini, AGI bukan sahaja pakar menulis puisi tetapi ampuh juga dengan ilmunya yang tiada tolok bandingnya sebagai seorang akademia yang unggul. Itulah tubuh seorang AGI dan terus kukuh dengan pegangan TRI-V nya hingga saat ini.

0 comments:

Post a Comment